همایش بین‌المللی "هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" برگزار می‌شود

به میزبانی دانشگاه رازی
همایش بین‌المللی "هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار اواخر تیرماه امسال به میزبانی دانشگاه رازی برگزار می‌شود.
به گزارش بازارکار از خبرگزاری تسنیم از  کرمانشاه، هورامان نام منطقه‌ای است با قدمت تاریخی و پیشینه‌ کهن، آداب، رسوم و نمادهای فرهنگی ویژه‌ای که هر کدام از این نمادها گوشه‌هایی از زوایای فرهنگ غنی و پربار این منطقه را نمایان می‌کند.
شواهد تاریخی و قدمت بسیار طولانی، سبک خاص معماری، سبک زندگی روستانشینان و جاذبه‌های متنوع دیگر منطقه هورامان، باعث شد تا از سال 1395 بحث جهانی شدن منظر فرهنگی این منطقه مطرح شود.

اسناد و مدارک لازم برای سازمان یونسکو تهیه و ارسال شد و در تاریخ 25 تیر تا 9 مرداد 1400 در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر فوجوی چین به صورت آنلاین برگزار شد پرونده هورامان بررسی و با ثبت جهانی منظر فرهنگی آن موافقت شد و به این ترتیب، شمار میراث جهانی ایران به 26 اثر رسید.

 این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در بر می‌گیرد که در استان کرمانشاه چهار شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود. 

برای دستیابی به توسعه پایدار این منطقه، برای نخستین بار برگزاری یک همایش بین‌المللی تحت عنوان "هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" در دستور کار دانشگاه رازی قرار گرفته است.

تورج زینی‌وند، دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و روابط عمومی همایش بین‌المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» با اشاره به اینکه از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی گسترده همایش استفاده می‌شود گفت: این همایش با همکاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می‌شود.

شیرین زردشتیان، دبیر اجرایی همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار با اشاره به اینکه از اولویت‌های این همایش توجه به ابعاد مختلف فرهنگی هورامان از قبیل مواریث فرهنگی ملموس و ناملموس است عنوان کرد:  در این همایش سعی داریم زمینه شناسایی ابعاد مختلف فرهنگ غنی هورامان از دیدگاه پژوهشگران حوزه‌های مختلف فراهم و دستیابی به توسعه پایدار منطقه تسهیل شود.

وی با بیان اینکه ارائه و انتشار آخرین مستندات و یافته‌های علمی با رویکرد منظر جهانی هورامان، تحکیم وحدت ملی و تعمیق همبستگی فرهنگی و اجتماعی، تعمیق نگاه دانش‌بنیان و جامعه محور در مطالعه مواریث فرهنگی در سطوح ملی و محلی از اهداف برگزاری این همایش است افزود: تدوین گزارش کار در حوزه پژوهش برای ارائه به یونسکو، شناخت جوامع محلی برای همراهی در توسعه منطقه و ایجاد امنیت پایدار و تشکیل شبکه پژوهشگران هورامان شناس و برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های مستمر  از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار با بیان اینکه شناخت ظرفیت‌های موجود در منظر جهانی هورامان و تدوین بسته‌های توسعه‌ای و سرمایه گذاری، بررسی جوانب فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ثبت جهانی هورامان در این همایش ضرورت اساسی دارد  بیان کرد: تهیه دستور کار عملیاتی برای نهادهای متولی در حوزه آینده هورامان، فراهم ساختن زمینه ای جهت بروز، رشد مستمر و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در میان اساتید، دانشجویان و فرهیختگان دانشگاهی، تشویق پژوهشگران و متخصصان و ایجاد فضای مناسب جهت ارائه نتایج پژوهش های آنان و چاپ و نشر دستاوردهای همایش از دیگر اهداف این همایش است.

 دبیرخانه همایش بین‌المللی "هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" از تاریخ 15 فروردین ماه 1401 آماده دریافت چکیده و اصل مقالات است.

 محورهای همایش شامل باستان‌شناسی، تاریخ، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی؛ ادبیات، زبان و گویش‌های محلی؛ جغرافیا، محیط زیست و گردشگری؛ جامعه‌شناسی، آئین و هنر؛ اقتصاد، کارآفرینی، اشتغال و توسعه پایدار؛ معماری، شهرسازی و مرمت و  فناوری اطلاعات، فرهنگ و توسعه است.

آدرس دبیرخانه همایش کرمانشاه، تاق‌بستان، خیابان دانشگاه، دانشگاه رازی و آدرس سایت  hawraman.razi.ac.ir و آدرس ایمیل hawraman@razi.ac.ir است و آخرین مهلت ارسال چکیده 20 اردیبهشت و آخرین مهلت ارسال مقاله کامل 20 خرداد و تاریخ برگزاری همایش 25 و 26 تیرماه 1401 است.


20 فروردين 1401 15:39
چاپ | ارسال به ديگران

نشریه بازار کار

خبرنامه

لطفا جهت عضويت و يا لغو عضويت در خبرنامه الکترونيکی بازارکار، آدرس پست الکترونيک خود را وارد نماييد.

نظرسنجی

به نظرشما کدامیک از گروه رشته های تحصیلی شانس بیشتری برای یافتن فرصت شغلی دارند؟